OPVALLENDE FEITEN
JANUARI
  • Naar aanleiding van ons voorstel om de quota van groenestroomcertificaten die elektriciteitsleveranciers elk jaar moeten halen, te verhogen, zijn de nieuwe quota voor de jaren 2022 tot 2025 bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. FEVRIER

FEBRUARI
  • Publicatie van ons advies over het ontwerpbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot uitvoering van bepaalde sociale maatregelen inzake water. BRUGEL verwelkomt de sociale vooruitgang in de watersector en vestigt de aandacht op de kosten die gepaard gaan met de operationaliteit van de sociale tegemoetkoming.

MAART
  • Overdracht van de certificeringsprocedure voor installaties voor de productie van groene elektriciteit aan erkende certificeringsorganen.
  • Publicatie van ons voorstel betreffende de vereenvoudiging van de administratieve procedure voor de producenten van groene stroom. Dit voorstel sluit aan bij de doelstelling van inclusiviteit en heeft tot doel het voor elke burger gemakkelijker te maken om zich de energietransitie eigen te maken en erbij betrokken te worden.
  • Lancering van een campagne op sociale netwerken om de Brusselse consument bewust te maken van het statuut van beschermde klant. FEVRIER
  • Publicatie van ons advies over de toepassing van de schadevergoedingsregeling door de beheerders van distributie- en transmissienetten.

APRIL
  • Inwerkingtreding van de nieuwe ordonnantie die BRUGEL nieuwe taken toekent en haar duidelijk onder de controle van het Parlement plaatst.
  • Publicatie van onze studie betreffende het in aanmerking nemen van de milieukosten in de waterprijs.
  • Update van onze BruSim-tariefsimulator naar aanleiding van de beslissing van de federale regering om de btw op gas- en elektriciteitsfacturen te verlagen. Dit omvat deze tijdelijke btw-verlaging om een zo eerlijk mogelijke vergelijking mogelijk te maken. FEVRIER
  • BRUGEL kent twee afwijkingen van de markt- en tariefregels toe: één voor het innoverende project “HG Stockel.energy”, de andere voor het innoverende project “Tour&Taxis.energy”.

MEI
  • Publicatie van ons jaarverslag 2021. Het verslag dat is opgedeeld in zes hoofdthema’s, blikt terug op het transversale werk dat alle BRUGEL-teams hebben verricht om de verschillende controle- en adviestaken te vervullen die hen werden toevertrouwd. FEVRIER
  • BRUGEL publiceert haar beslissing over de lancering door Sibelga van de opdracht voor de uitrol van laadpalen. Deze beslissing betreft de goedkeuring van de start van de eerste fase van de door de distributienetbeheerder georganiseerde overheidsopdracht.
  • Publicatie van ons advies over de noodleveranciersregeling. Hierin worden voorstellen gedaan voor verbeteringen in de noodleveranciersprocedure en worden aanbevelingen gedaan voor de bescherming van de rechten van afnemers van de in gebreke blijvende leverancier.
  • Presentatie door Karine Sargsyan, verantwoordelijke van de juridische dienst, van de essentiële rol van BRUGEL in de ontwikkeling van een kader dat bevorderlijk is voor de energietransitie in het kader van het seminarie over het delen van energie en energiegemeenschappen, georganiseerd door Leefmilieu Brussel. FEVRIER

JUNI
  • Start van twee openbare raadplegingen: één over de ontwikkeling van de flexibiliteit en de integratie van laadpalen voor elektrische voertuigen in het elektriciteitsdistributienet in het BHG en de andere over de algemene voorwaarden van Sibelga.
  • Nieuwe versie van onze gegevens over hernieuwbare energie. Naast de informatie over de productie van groene elektriciteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en over de dynamiek van de markt van de groenestroomcertificaten is onze dataset verrijkt met informatie over de garanties van oorsprong. FEVRIER
  • Publicatie van thematische verslagen over de geschillendienst en de watersector. Het eerste gaat dieper in op de bescherming van de rechten van de klanten, terwijl het tweede de acties van BRUGEL om een duurzame financiering van de watersector mogelijk te maken, in detail behandelt.

JULI
  • Publicatie van het derde thematische verslag over de evolutie van de elektriciteits- en aardgasmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In dit verslag wordt een overzicht gegeven van de voornaamste acties die in 2022 werden gerealiseerd in het kader van onze toezichts- en controleopdrachten op de gewestelijke elektriciteits- en gasmarkt. FEVRIER
  • Publicatie van het gezamenlijk verslag van de Belgische energieregulatoren over de ontwikkeling van de elektriciteits- en aardgasmarkten in België voor het jaar 2021. Het verslag geeft een overzicht van de evolutie van de verschillende indicatoren van de Belgische energiemarkt.
  • Publicatie van haar studie betreffende de overeenstemming van de quota van groenestroomcertificaten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De ontwikkelingen op het vlak van de productie van groene stroom, van de toekenning van groenestroomcertificaten en van levering werden geactualiseerd met als doel een analyse te maken van de overeenstemming van de quota met een evenwichtige situatie op de markt van de groenestroomcertificaten.

AUGUSTUS
  • BRUGEL publiceert haar studie over de opvolging van de impact van de energieprijzencrisis op de residentiële en kleine professionele klanten en stelt een aantal pistes voor, waarvan de realisatie afhangt van de overheid.

SEPTEMBER
  • Voorstel tot aanpassing van de steunniveaus voor fotovoltaïsche cellen om een vaste terugverdientijd van zeven jaar te garanderen.

OKTOBER
  • Goedkeuring van aantrekkelijke overgangstarieven voor het delen van energie en lancering van een website over dit nieuwe energieverbruikmodel. Doel is om in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest energiedeelmodellen te lanceren. FEVRIER
  • Naar aanleiding van het voorstel van BRUGEL betreffende de steunniveaus voor fotovoltaïsche energie, dat in september werd gepubliceerd, werd een besluit uitgevaardigd dat de aanpassing van de steunniveaus voor fotovoltaïsche energie bevestigt.
  • BRUGEL zet haar inspanningen voort om haar gegevens toegankelijk te maken en publiceert een dashboard “Beschermde klanten” dat de verschillende cijfers bevat met betrekking tot de aanvragen voor het statuut van beschermde klant. FEVRIER

NOVEMBER
  • De VREG, de CWaPE, BRUGEL en de CREG hanteren een uniforme methode voor de berekening van de geraamde jaarlijkse kosten van de contracten met variabele prijzen voor elektriciteit en aardgas. Het doel van deze berekeningsmethode is om in het belang van de consument de meest betrouwbare rangschikking van de aanbiedingen van de leveranciers op te stellen.
  • Publicatie van haar adviezen over de definitieve ontwerp-ontwikkelingsplannen voor elektriciteit en gas van de distributienetbeheerder, opgemaakt door de DNB. BRUGEL vraagt onder meer aan SIBELGA om zijn programma voor de installatie van slimme meters te herzien en om scenario’s voor de ontwikkeling van de belasting op te stellen die rekening houden met de nieuwe toepassingen en de context van de energietransitie.
  • Aanwezigheid van BRUGEL op het Salon van de Mede-eigendom om informatie te verstrekken over de voordelen van het delen van energie en meer bepaald van het delen binnen eenzelfde gebouw. FEVRIER

DECEMBER
  • Lancering van een communicatiecampagne om BRUGEL te positioneren als hoofdrolspeler voor alle energievraagstukken. FEVRIER
  • BRUGEL en Sibelga presenteren de hoofdlijnen van de hervorming van het technisch reglement en bespreken meer bepaald de rol van elke partij in het proces, de context van de hervorming en de aanpak, maar ook de verbetering van de consumentenbescherming.
  • Publicatie van twee gidsen over fotovoltaïsche energie. De eerste gids betreft de uitbreiding en vervanging van fotovoltaïsche installaties, de tweede betreft de BIPV en gaat in op de verschillende bestaande categorieën en de voorwaarden voor de toekenning van groenestroomcertificaten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. FEVRIER
  • Benoeming van Kevin Welch tot voorzitter van de raad van bestuur van BRUGEL en van mevrouw Laurence Hage en de heer Grégoire Wallenborn als nieuwe bestuurders.
  • BRUGEL legt na openbare raadpleging haar advies voor over de integratie in het netwerk van laadpalen van particulieren voor elektrische voertuigen en de toegang, deelname en ontwikkeling van flexibiliteitsdiensten op het laagspanningsnet van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest